تفاوت جغرافیایی گسترده در درمان دیابت، فشارخون و افسردگی

6 ژوئن 2016- بر اساس یک گزارش جدید توسط محققان دانشگاه کلمبیا در یک مطالعه ی مشاهداتی بین المللی، تفاوت های گسترده ای در درمان بیمارانی با بیماریهای شایع نظیر دیابت نوع 2 ، فشارخون بالا و افسردگی وجود دارد.

 دانشمندان با استفاده از 250 میلیون پرونده ی پزشکی در 4 کشور نشان دادند که امکان انجام مطالعات  مشاهداتی در مقیاس بزرگ برای بدست آوردن اطلاعات در مورد عملکرد بالینی در میان گروههای مختلف بیماران وجود دارد.

 یافته های این تحقیق که با اختلاط برنامه ی انفورماتیک(OHDSI)و علوم اطلاعات بهداشتی مشاهداتیانجام گردید، بصورت آنلاین درمجله ی مجموعه ی مقالات آکادمی ملی علوم  (PNAS) منتشر شد.

 در این مطالعه مشخص گردید که اکثریت قریب به اتفاق بیماران مبتلا به دیابت در سراسر جهان در ابتدا  با داروی متفورمین درمان می شوند اما خط دوم درمان در میان  بیماران دارای تنوع گسترده ای است. در مورد بیمارانی با فشارخون بالا، تنوع قابل توجهی در خطاول درمان مشاهده می شود، این تفاوت ها در خط اول درمان افسردگی بسیار بیشتر است. یکی از یافته های تعجب آور این تحقیق این بود که 10 درصد از بیماران دیابتی، 11 درصد از بیماران افسرده و 24 درصد از بیماران با فشارخون بالا، مسیر درمانی خاصی را دنبال می کنند که با هیچ  فرد دیگری در این تحقیق مشابه نمی باشد.

 دکتر Hripcsakاز دانشگاه  کلمبیا می گوید: درحالیکه مشخص گردید که دنیا بسمت درمانهای یکپارچه و یکدست پیش می رود اما تفاوت قابل توجهی در چگونگی درمان، مشاهده می شود، این موضوع  نشان می دهد که کارآزمایی های تصادفی – استاندارد طلایی برای ارزیابی درمانهای جدید- اطلاعات کافی مورد نیاز برای ارائه ی نتایجی که قابل تعمیم گسترده به جمعیت های مختلف باشد را در اختیار دانشمندان قرار نمی دهند.

 تحقیقات مشاهده ای که در آن الگوهای مراقبت از مجموعه ی داده های بزرگ جمع آوری می شود- مانند پرونده های الکترونیکی سلامت، بیمه و سوابق داروخانه - پتانسیل ارائه ی بینش قویتری به سناریوهای  درمانی  در دنیای  واقعی را دارند و ممکن است اطلاعاتی  را برای طراحی کارآزمایی های بالینی و در نهایت عملکرد بالینی در اختیار محققان قرار دهند اما آنالیز اطلاعات بدست  آمده از منابع مختلف غالباً به دلیل مدلهای متفاوت جمع آوری اطلاعات و ذخیره ی سوابق بیماران امکان پذیر نیست.

برای از بین بردن این موانع، گروهی از دانشمندان بین المللی، برنامه ی OHDSI(تلفظ اودیسه) را طراحی  کردند، این برنامه به محققان اجازه داد که اطلاعات بیماران از منابع مختلف در آمریکا  و خارج از آمریکا با هم  ترکیب و آنالیز شود. دانشگاه کلمبیا مرکز هماهنگی برنامه ی OHDSIبود. درحال حاضر این پژوهش مشترک در 14 کشور با بررسی بیش از 600 میلیون  پرونده ی بیماران  درحال انجام است.

دکتر Madiganاستاد آمار دانشگاه  کلمبیا می گوید: کار آزمایی های تصادفی درحال حاضر بدون یک  دید واضح و روشن از چگونگی درمانهای رایج، انجام می شوند. درآینده، قبل از آغاز یک کارآزمایی تصادفی، انجام یک مطالعه ی مشاهده ای مانند این مطالعه برای تعیین حجم نمونه ی مناسب و ترکیب گروه کنترل در میان سایرعوامل، الزامی است.

این مطالعه با تکیه بر شبکیه ی توزیع شده ای از داده های OHDSIانجام شد که در آن دانشمندان از سراسر جهان داده های بیماران را به یک مدل استاندارد تبدیل نمودند تا بتوانند یک پروتوکل آنالیزی مشترک را برای آنها اجرا کنند. محققان از11 سایت تحقیقاتی در این مطالعه شرکت داشتند و نتایج نهایی و کلی را با محافظت از حریم خصوصی بیماران ارائه نمودند. 7 مرکز تحقیقاتی آنالیزهای خود را تنها در مدت 3 هفته از شروع  تحقیق  کامل کردند.

 دکتر Jon Dukeمدیر ایمنی لابراتوار آنفورماتیک و محقق انستیتوی Regenstriefمی گوید: درحالیکه  این یافته ها بسیار جالب توجه هستند نکته ی مهم این است که ما نشان دادیم انجام تحقیق مشاهداتی در مقیاس بزرگ بر روی  پایگاه های اطلاعاتی بسیار متفاوت، امکان پذیر است و می تواند در مدت  زمان کوتاهی انجام شود.

مطالعات آینده ی OHDSIبر روی پایش ایمنی محصولات پزشکی، تحقیقات اثربخشی مقایسه ای (مقایسه ی مستقیم  بین درمانها)، مدل های  پیش بینی در سطح  بیمار و سایر  موضوعات تمرکز خواهد داشت.

 درخواست برای ارائه ی طرح از سراسر جهان صورت گرفته است، از محققان، دانشمندان شهروند  و دانش آموزان دبیرستانی خواسته  شده است، سوالات تحقیقاتی خود را برای بررسی درشبکه ی OHDSIپیشنهاد کنند. دکتر shahاز دانشگاه  اکسفورد می گوید: ایجاد چنین شبکه ای یک فرصت بزرگ است  که نه تنها مشخصات درمانهایی که واقعاً استفاده می شوند را مشخص می کند بلکه همچنین تلاش می کند  تا درمانهایی را که بطور بالقوه بهتر هستند، شناسایی شود، برای مثال ما می توانیم  از میان تنوع  گسترده ی خط دوم درمان دیابت، درمانی را که موثرتر است، شناسایی کنیم. OHDSIمسیری را برای ایجاد شواهد مشخص که شکلی از طب دقیق است بر ما گشوده است.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160606135552.htm